Skip to content

provläsning och tråkläsning

23 augusti, 2010

I går kände jag för att börja på någonting lätt, en bok som man bara flyger igenom och man inte behöver tänka så mycket på. Det var det som behövdes då. Jag kollade runt i hyllan och hittade ingenting som lockade vilket ledde in mig på en del boksajter. Jag var redan innan lite nyfiken på Postcard Killers av James Patterson och Liza Marklund och så hittade jag en ebok att provläsa på James Pattersons hemsida. Genast laddades den ner till Stanzas bibliotek och jag ägnade kvällen åt att läsa den. Tyckte den var precis det jag var ute efter då, en bok som inte är intellektuellt jobbig och bara flöt på utan ansträngning. Men vad otroligt osugen jag var på att fortsätta läsa boken när jag kom till sista sidan. Hade absolut inte velat köpa boken och att det kändes inte ens värt att släpa hem boken från biblioteket.

Det var tre saker jag blev irriterad på; dels deras otroligt korta miljö och personbeskrivningar. jag fick inte alls någon känsla för vilka personerna var, dels var det även det faktum att läsaren får reda på mördaren redan i de första kapitlen av boken. Men det jag absolut hängde upp mig på var språket, hur språket inte riktigt flyter genom texten – vilket ska vara ganska typiskt för James Patterson.

Restless, she threw off the covers, pulled on a dressing gown, and went out to the kitchen. She drank a glass of water and then went into what was once the maid’s room, a little cubbyhole behinf the kitchen where whe had set up her office. She switched the computer on, hesitating a few moments before oopening her half-finished doctoral thesis.

Recensionerna av boken har inte heller sett så positiva ut: DN, SVD, Expressen, GP. Andra bloggare som har läst boken är bokbloggen.com, deckarhuset och bokbiten.

2 kommentarer leave one →
  1. 23 augusti, 2010 11:07

    Har aldrig känt mig nyfiken på Postcard Killers på grund av att jag tycker att Marklunds böcker om Annika Bengtsson (visst heter hon så) är riktigt dåliga. Har inte läst nåt av James Patterson så han har jag ingen åsikt om…

    • 23 augusti, 2010 11:18

      Jag har läst de första böckerna av Liza Marklund med annika bengtsson och gillade dem då, kanske inte skulle göra det idag dock.
      Har inte heller läst något av james patterson tidigare – det kanske är ytligt men jag har inte gillat hans sätt att massproducera böcker. Men varför jag blev intresserad var nog dels för att se hur deras arbete ihop fungerat men även för att jag inte vill dissa någon helt utan att ha tittat på något han skrivit. Men det kommer garanterat inte hända igen… 🙂

Kommentera

