Skip to content

Tågstation, böcker och Harry Potter

15 augusti, 2010

En helg 2008 så hyrde jag och min dåvarande pojkvän en bil för att ta oss upp till Alnwick Castle. Då jag bodde i nordöstra England och hade fått veta att delar ur Harry Potter hade filmats just där –  som Hogwarts –  så ville jag nu se slottet. Vi åkte mot Alnwick och det var nästan så att jag missade med lyckades svänga av i rätt rondell. Precis innan rondellen så såg vi en skylt med en pil och ”Barter Books” som pekade mot vänster men just då ignorerade vi skylten och fortsatte mot Alnwick Castle. Det blev ett mysigt besök och slottet var otroligt vackert med omgivningarna. När vi var klara med vårt besök så tog vi oss tillbaka och lyckligtvis så hamnade vi i samma rondell som tidigare. Denna gång ignorerade vi dock inte skylten utan körde upp till butiken.

Photo by: Eve Saint-Simmons http://www.flickr.com/people/iknow-uk/

Utanför bokhandeln så ser det ganska litet ut och inte alls särskilt märkvärdigt. Men när vi steg in genom entrén och såg alla hyllor fulla med böcker var det som nästan som att stiga in i någons bibliotek. Till vänster fanns en öppen spis och framför det en soffgrupp i rött skinn som det satt besökare i och läste framför brasan. Genast så steg mysighetsfaktorn med ett par hundra procent. Ju längre in i butiken jag kom, desto mer böcker fanns det. Hyllor, hyllor och åter hyllor fullproppade med alla slags böcker man kan tänka sig.

Innan Barter Books flyttade in i huset hade det fungerat som en tågstation, vilket förklarar storleken på bokhandeln. Förutom rummet vid entrén var det 2 stora salar och ett par mindre rum som huserade barnböcker, skivor och fler böcker och i en av salarna fanns det en otroligt vacker målning av flera författare tillsammans så det såg ut som dem tittade ner över butiken och böckerna.

Efter ett par timmar så kom vi därifrån med en handfull böcker och det blev ett par besök till dig innan jag flyttade tillbaka till Sverige den sommaren. Barter Books blev dock snabbt en av mina favoritplatser och jag vill gärna få en anledning att åka tillbaka dit igen.

Kommentera

