Skip to content

Om att skriva recensioner

13 augusti, 2010

Jag har insett att det här projektet har gett fler utmaningar än vad jag tänkte mig från början. Först trodde jag att det skulle bli svårt att hålla uppe tempot med att läsa två böcker i veckan, men det har visat sig vara enklare än den andra utmaningen som dök upp. Nämligen att skriva recensioner. Än så länge har jag orkat läsa de två böckerna som jag ska och jag har skrivit om dem.

I början trodde jag att det skulle bli en enkel sak det där  men det är ju en hel konstart i sig att recensera böcker har det visat sig. Nu när jag läser har jag allt mer börjat fundera på boken på ett sätt som är nytt för mig; vad tycker jag om boken egentligen. Vilka passager är bra, hur är karaktärerna i boken, miljön osv? Men jag måste hitta strukturen.

I början av sommaren kom en retorikcoach och höll en föreläsning och en workshop till dit jag praktiserar. Workshopen var väldigt givande och vi fick en hel del bra tips att tänka på och lathundar för hur man strukturerar upp texter, vilket har varit guld värd. Så igår började fundera på om det fanns liknande lathundar för hur man kan strukturera upp recensioner så att de blir bra och framförallt intressanta att läsa. Genom en sökning så stötte jag på denna sida som har en liten mall, som jag tänkte försöka följa.

Har ni några bra tips på att skriva recensioner? Dela gärna med er av er favoritrecension också!

Annonser