Skip to content

En liten hattaffär på hörnet

13 augusti, 2010

Efter ett par böcker nu så kände jag att det var det dags för en ganska lättsmält ”feel-good” bok den här gången. Så när jag gick förbi Pocket Shop så fick jag med mig En liten hattaffär på hörnet och genast när jag började läsa den så gillade jag den!

Ellie Matthews får ärva en liten hattaffär i centrala Dublin när hennes mamma plötsligt dör. När ett fastighetsbolag kommer med ett anbud att köpa hattaffären, då dem har planer på att riva och bygga ett stort köpcentrum, börjar Ellie tveka lite om hon verkligen vill sälja affären. För kan hon verkligen sälja hattaffären som har varit hennes mammas i över trettio är. I boken får vi även följa en del kunder som besöker hattaffären; den nye borgmästaren som inte har shoppat kläder på år och dar och modellen som ska ställa upp i en Damernas Dag. Men kunden som gjorde intryck på mig var en liten kille som ville ha en minneshatt till hans farmors hundraårsdag och krävde att hela hennes liv skulle finnas med på hatten.

På framsidan av boken finns det ett citat från Länstidningen Östersund: ”det här är nog den gulligaste bok jag har läst på många år!” och jag är beredd att hålla med recensenten. Boken hamnar i samma gullighets-kategori som The knitting circle av Ann Hood och det här är en bok som verkligen får en att må bra, nästan så det blir lite löjligt. För allt verkar gå bra för Ellie efter att hon tar över hattaffären. Hon har vänner som ställer upp i vått och torrt, kunderna strömmar till affären och hon börjar dejta en manager som hon träffar när han kommer för att låna en propp och så kampen om den lilla hattaffären mot det stora byggbolaget.  Men trots det så gillade jag boken och den lämnade efter sig en behaglig känsla när jag väl hade lagt ifrån mig boken.

Författare: Marita Conlon-McKenna
Förlag: Norstedts
ISBN: 978113020389
Original utgåva 2006
Pocket utgåva 2009

2 kommentarer leave one →
  1. 17 augusti, 2010 07:12

    Jag gillade också den här boken. Trodde aldrig att det skulle vara så intressant att läsa om hattar. Har egentligen inget intresse för hattar, men efter jag läst den här boken blev det helt plötsligt charmigt 🙂

Trackbacks

  1. Tweets that mention En liten hattaffär på hörnet « Bok 101 – ett projekt -- Topsy.com

Kommentera

