Skip to content

Pause / Play

4 augusti, 2010

Pause / PlayFjärde boken är Pause/Play av Yesim Bilgic som jag hittade i en reaboklåda på Ge-Kås i helgen. Boken lovade väldigt mycket, och jag blev lockad av både bokomslaget och Expressen:s citat ”tempot är högt och det snabbrusande tunnelseendet suger omedelbart in mig i Macs personlighet”.

I bokens centrum står Mac, en framgångsrik fotograf som gillar kokain, tjejer och att spendera pengar. Han föraktar allt och alla; kändisarna, sina vänner och speciellt kvinnor. Hellen, hans agent, är dock annorlunda och Mac är förälskad. Boken är den första i en serie om manliga psykopater men Yesim Bilgic övertygar inte riktigt med denna bok.

Boken är snabb i språket och lättläst, men jag kommer inte riktigt in i den och i motsats till Aase Bergs (Expressen) upplevelse så kommer jag inte alls in i Macs personlighet. Jag blir bara besviken på hela grejen. Att författaren skriver in sig själv i boken var från början ganska kul i.o.m. att hon kommer från den världen där boken utspelar sig. Och ett par kapitel innan slutet kände jag att jag kunde ge boken ett okej betyg. Men i slutet så lägger Yesim Bilgic in en twist som lämnar mig både förvirrad och irriterad. Så den här boken sjönk från okej till inte bra alls.

Om boken:
Författare: Yesim Bilgic
Förlag: Pocketförlaget/Modernista
ISBN: 9186067656
Utgiven: 2009

2 kommentarer leave one →
  1. 5 augusti, 2010 08:11

    Men ååh, känns så himla klyschig story. Lite sugen på twisten bara. Om han dödar henne är det inte-så-klyshigt, om de blir ihop-och-han-frisk då är det bara helt ovärd lästid.

    • 5 augusti, 2010 10:18

      Nja..Sluttwisten var lite märkligare än så 😉 för att inte säga för mycket har verkligen en konstig världsbild vilket uppsatsen slutet. Gjorde upplevelsen av boken bara tråkig och boken kändes inte alls givande.

Kommentera

