Skip to content

Låt den rätte komma in

2 augusti, 2010

Låt den rätte komma in är en bok jag fastnade direkt för, redan efter 2-3 kapitel satt jag fast med den framför näsan och ville bara ha mer. När den först kom och den blev en bok som alla pratade om var jag lite skeptisk och tänkte att en bok om vampyrer är nog inte my cup of tea. Men när jag hittade den på bokbytarhyllan i fikarummet där jag praktiserar så ville jag ge den en chans iallafall. Och det var ett klokt beslut, för den handlade om så mycket mer än vampyrer.

Att boken fick utspela sig i en ganska grå förort till Stockholm gav historien väldigt mycket. Även att de typiska karaktärerna som brukar finnas i liknande förorter som Blackeberg gjorde den ännu bättre. Här finns stammisarna på den lokala krogen, tonåringen som har en pappa som som inte finns längre och som gömmer sig nere i källaren, läraren som är en riktigt eldsjäl och verkligen bryr sig om sina elever, Oskar som har en riktigt mammig mamma som jobbar mycket och drömmer om att slå tillbaka på de som mobbar honom. Att en vampyr då kom till Blackeberg gav förorten lite liv och karaktärerna fick någonting gemensamt.  John Ajvide Lindqvist har ett bra och enkelt språk rätt igenom boken och det gjorde verkligen att bokens betyg blev lite högre.

Om boken:
Författare: John Ajvide Lindqvist
Förlag: Ordfront
ISBN: 9170371253
Utgiven: 2005

2 kommentarer leave one →
  1. 5 augusti, 2010 08:15

    Har du sett filmen? Jag tyckte att filmen var som en snabbspolning av boken, men utelämnar alldeles för många detaljer och förklarar inte alls varför Eli bor med en gammal gubbe. Filmen är sevärd för sina miljöer, särskilt för den som aldrig besökt Blackeberg/Vällingby.

    • 5 augusti, 2010 10:12

      Nej, jag har inte sett filmen än… Har kollat på trailern då kändes den inte alls lockande. Men nu när jag läst boken så verkar inte filmen lika farlig längre så jag kanske ska göra det 🙂

Kommentera

