Skip to content

Jorden de ärvde

29 juli, 2010

Fideikomiss. Smaka på ordet. Jag hade aldrig hört talas om fideikomiss innan jag läste DN:s recension av Jorden de ärvde av Björn af Kleen och när jag hittade boken hemma hos mamma så började jag läsa lite. Egentligen så var det tänkt att hon skulle läsa först och att jag sedan skulle få låna boken. Men efter ett par sidor var jag fast och därmed blev det min nästa bok här.

Boken är i grunden en intervjubok där fokus ligger på att de personer som har en fideikomiss eller på annat sätt är berörda av någon annans fideikomiss. Men mellan intervjuerna så klarnar bilden över den historia fideikomiss har och hur myndigheter och regeringen ser på en fideikomiss idag. Boken belyser det sista privilegiet som adeln har kvar men även i form av dess konsekvenser.

Fideikomiss är egenom, mark och fastigheter, som genom arv går neråt i generationer. Egendomen får inte styckas eller säljas av vilket leder till att syskon eller andra som i normala fall får ärva blir utan. Nils Gyllenkrok, fideikommissarie, beskriver det så okomplicerat:

På lördagarna skulle det vara lördagsgodis. Då köpte min pappa två chokladkakor. Och vi är tre syskon. Ett barn fick inget. Och så sade han ’Jag vill bara lära er en sak. Världen är orättvis.’

Hela boken andas kritik gentemot fideikomiss – först genom att konstatera att Sverige är ett av få länder som fortfarande har det kvar och sen genom att kritisera de makthavare som har kunnat förändra och sist ta upp de orättvisor som Bengt av Kleen ser genom innehavet av en fideikomiss.

En mycket bra bok som är väl genomarbetat. af Kleen använder ett enkelt språk och förklarar saker väldigt tydligt genom boken. När jag hade läst klart boken var det inte lösa trådar kvar, utan många av de frågor jag hade blev besvarade. Den kritik jag kan komma med är att af Kleen i flera fall inte låter läsaren dra några egna slutsatser utav vi får dem serverade som självklarheter. Dock slår jag ihop boken övertygad om att det sista privilegiet av adeln är orättvisa.

Om boken:
Författare: Björn af Kleen
Förlag: Weyler bokförlag AB
ISBN: 9185849251
Utgiven: 2009

5 kommentarer leave one →
  1. 29 juli, 2010 10:02

    Man lär sig något nytt varje dag, fideikomiss

  2. 29 juli, 2010 01:54

    Ja, så har man lärt sig ett nytt ord idag. Fy vad taskigt med chokladkakorna förresten!

  3. 29 juli, 2010 02:10

    Japp, visst är det taskigt! Men den attityden genomsyrade verkligen de som medverkade i boken.

  4. 5 augusti, 2010 08:18

    Om du gillar den här typen av bok skulle jag rekommendera Överklassen i Sverige av Kullenberg. Intervjuer med adelspersoner i Sverige, analyserat av mycket skarpsynt Kullenberg.

    • 5 augusti, 2010 10:20

      Har läst om den ( tror tom den finns bland böckerna i föräldrarnas bokhylla) så den ska jag nog läsa nu under året.

Kommentera

